maandag 30 augustus 2010

Horas over Verdedigingstactiek tegen Foute Magiër

In de Vorige Blog over magie en misbruik schreef de Kritsch magier over het hoe een foute magiër te werk gaat als hij er op uit is om energie van zijn cursisten te jatten voor eigen gebruik. Via een bevriende kabbaliste kreeg ik het onderstaande beproefde receptje. Let wel alleen toepassen op magiërs die niet pluis zijn, want dit is een krachten spel die je niet op mensen mag en moet toepassen die zelf niet met dit soort speeltuig spelen. In het geval van de foute magiër geldt echter een oud kabbalistisch principe; oog om oog tand tand. Voor dit soort zaken heb je helemaal geen speciale krachten nodig, maar moet goed je kunnen visualiseren. Oefening baart hierin kunst en zo werk de magus ook waarbij dit krachten spel is begonnen.

Door Horas

Wat ik dringend kan aanraden, mocht u ooit verzeild raken in een magische zetting, waarbij de magus van technieken gebruikt maakt waar de kritische magiër reeds over schreef, dan raad ik aan het onderstaande te doen;

1) Visualiseer uzelf in de vertrouwde meditatiehouding. Visualiseer uw hart. Visualiseer daar een dichte rozenhaag met grote doorns omheen. Visualiseer nu licht van binnenuit de rozenhaag.
Dit is een beschermende visualisatie.
De gouden regel is: OMRING UZELF MET LIEFDE EN ER KAN NIETS MET U GEBEUREN.

2) Voor het afschermen van gedachten e.d. visualiseer een glazen piramyde om u heen. Helemaal dicht zodat uw voeten op de glazen bodem staan, uw kruin in de punt. Visualiseer een gouden licht IN de pyramide. Uw gedachten zijn afgeschermd.

3) Dit is een gemene voor zij die in klauwen geraakt zijn van de energie-hebzuchtige magus.
Visualiseer de magus tot in het kleinst mogelijk detail, zie dat maffe kapsel, hoor die hortende stem met dat Limburgse vlaaiaccent, ruik die muffe kleding, zie al haar bewegingen terwijl ze iets doet. Hou het beeld vast en laat het kleiner en kleiner worden. Visualiseer een glazen doosje van 10 bij 10 cm, met een open glazen deksel. Laat ze nu krimpen tot ze op je handpalm kan staan, sluit uw hand en doe dat tegenstribbelende figuurtje in de glazen doos, sluit de deksel meteen.

Kijk naar de top van uw wijsvinger en laat die roodgloeiend worden (dit doet geen zeer). Ga met die vinger langs de rand van de deksel en het doosje zodat ze samensmelten. Zoek nu een plaats voor het doosje. Dat kan op een bergtop zijn, onder de grond, of een geheime plaats, wat je maar wil. Maar visualiseer in elk geval een enorm ravijn tussen u en het doosje.

U kunt het ook in een kast zetten (met ravijn en al) en elke keer dat u denkt dat ze shit uithaalt met haar lullige mindgames dan pak u het doosje en schudt het flink. Dat levert een snerpende koppijn op, in het echt dan.

Kijk, lieve lezers, dit werkt echt op het niveau waarop dit type magiër ook werkt. Maar zolang men bang is voor de krachten van deze magiër kun je wel zeggen dat de magus vat heeft op haar gevolg. Angst is altijd de ingang bij het werk van sektes, dat is de crux. Weg ermee dus.

Een magiër kan je in het echt helemaal niks maken, helemaal niks. Als men de innerlijke wereld om te beginnen gewoon afschermt en men angst bij de vuilnisbak zet, dan bent u er al uit. Blijft er een zekere wrok achter dan kan men methode 3 toepassen zolang de wrok een woordje meespreekt. Is het over dan kan men het doosje in de zee donderen of de ruimte in sturen.

Maar nu nog iets anders. Het kan zijn dat u het gevoel heeft dat u juist heel graag maatjes met de magus wilt worden, terwijl ze dat toch niet wil. Mindgame, mensen. In dat geval visualiseert men een grote spiegel waar u achter gaat staan zodat al wat de magus ook stuurt meteen naar de magus terugkeerd, ongefrankeerd.

Horas

zaterdag 28 augustus 2010

Anselm Kiefer: Sterren in een Doosje

Sterzoeker is gek op sterren, op de sterrenhemel en alles wat daarmee samenhangt en is al een leven lang omringd met astrologie. Sterzoeker vraagt zich dan ook vaak af hoe een leven zonder sterren er uit zou zien? Op sterzoeker blog site is echter nog maar weinig over sterren en astrologie geschreven, met als reden dat dit elders al veelvuldig gebeurt. Maar nu dus toch even iets over sterren. Deze keer niet over astrologie, maar over kunst en sterren. Iets van een geheel andere orde dus. Het liefst zou sterzoeker alle sterren in en doosje willen doen. Dat moeten meer mensen gedacht hebben. Zo ook de kunstenaar Anselm Kiefer. Een aantal weken geleden bezocht Sterzoeker het Küppersmühle in Duisburg om de schilderijen van Anselm Kiefer te bewonderen. Daarover meer in deze blog.

Kiefer heeft in Museum Küppersmühle in Duisburg Vier doeken hangen van enorme proportie, drie uit de serie Sternen Lager No. II, III en IV (1998) en Cette Obsure Clairité, qui tombe des étoilles (1998) uit het zelfde jaar.

Op weg naar het museum las Sterzoeker op een zijmuur van het Rathaus een citaat van Kant “Twee dingen zijn een blijvende en groeiende bron van verwondering: de sterrenhemel boven ons en de morele diepte in ons”. Mooier zouden we onze verwondering en facinatie met betrekking tot de sterrenhemel niet kunnen verwoorden.

Anselm Kiefer maakt fascinatiewerk. Geen schilder die meer beeldhouwt, geen schilder die monumentaler denkt, wellicht dat hij daardoor gefascineerd is door de sterrenhemel en deze in zijn werk tracht vast te leggen.

Zijn door de kleuren van de aarde bepaald palet, is meestal donker en somber, daar verwacht je dus geen weergave van een sterrenhemel in verbeeld. Deze kunstwerken echter ogen lichter, dan de meeste van zijn andere werken, maar zijn wel gemaakt met de bekende dikke huid vol craquelures. De laag met aarde, stro, schellak, pigmenten, emulsie en zand op doek, waarin in pastellen tinten een afbeelding tot stand komt met een monumentaal karakter, is vol van scheuren en barsten.

Verassend echter is dat kiefer middels het gebruik van dit materiaal een link met de sterren en de sterrenhemel tot stand tracht te brengen en dit komt in de ogen van Sterzoeker wonder wel tot uiting door de grote afmetingen van zijn werk.

Dat vastleggen van de sterren doet Kiefer letterlijk op de monumentale drieluik: Sternenlager II, III, IV. Daarin stapelt Kiefer de begraven sterren (met hun naam en/of nummer op de kist geschreven) in een grote, gewelfde kelder. De kelder en naam van het schilderij roepen allerlei associaties bij de kijker op (lager kan stockeerplaats zijn, en zelfs bed, maar ook kamp).

We zien een onderaards depot met stellingen, met op de schappen, van nummers voorziene bakken, lades, die hoog boven degene die voor het schilderij staat uit torenen: Groots! Bij nadere bestudering blijken de nummers, die op de bakken zijn genoteerd, nummer te zijn welke de NASA heeft toegekend aan bepaalde sterren. We kijken hier dus naar een heuze sterrenopslag of Sterren-bewaar-depot. In iedere lade of bak zit dus een ster of een sterrenstelsel opgeborgen.

Op de tegenoverliggende wand hangt het schilderij met de sterrenregenval. Hier ziet Sterzoeker aan de muur van de oude fabriek een even groot metershoog schilderij van een sterrennacht, zwart waarop Kiefer een (sterren)regen van pittenzaadjes laat neerdalen en waarop hij met brede hand de titel schrijft: “Cette obscure clarté qui tombe des étoiles”. Een citaat van Corneille, maar het zou Kiefer niet zijn, als die woorden niet veel meer verborgen dan ze blootgaven: ze komen uit een oorlogsgedicht, waar in de stilte van de nacht de vijandelijke Moren worden opgewacht en dan met overtuiging in zee gedreven...

We zien op dit schilderij duizenden sterren uit de hemel naar beneden vallen. "Zouden dat de sterren zijn die op het andere doek in de depot zijn opgeborgen?", vraagt Sterzoeker zich af tijdens het bewonderen van dit doek? "Ha, nu wordt Sterzoeker iets duidelijk; waar al die gevallen sterren naar toe gaan. Maar natuurlijk, die gaan naar het sterrendepot. Sommige wachtende om opnieuw te worden uitgeven, anderen voor de eeuwigheid bewaard". Eindelijk weer eens raadsel opgelost, middels Kiefer zijn werk.

De geïsoleerde manier van presenteren van de schilderijen, op elke wand een van de gigantische doeken met de eenzame zitkubus in het midden, maakt als de bezoeker daarop plaatsneemt dat deze zich alleen maar meer bewust is van de afstanden, die hier moet worden overbruggen en doet beseffen hoe nietig wij ons ergens tussen al die sterren bevinden.

Anselm Kiefer heeft in dit kunstwerk verwoord wat sterzoeker al zo lang roep: Sterren; als we ze gevonden hebben, dan zouden we ze het liefst in een doosje willen doen!

vrijdag 27 augustus 2010

HOERA, DE WICCA TRADITIE HOLT ACHTERUIT!

Op sterzoeker is veel gezegd en geschreven over Wicca. Daarnaast zijn er een groot aantal reacties via de mail binnengekomen, op de betreffende blogs. Reacties van lezers zijn dan ook van harte welkom en worden als u dat op prijs stelt, of op verzoek, als blog opgenomen op Sterzoeker. Uiteraard altijd met toestemming van de schrijver. Soms betreft het in deze reacties meningen, die lijnrecht tegenover elkaar staan. Of komen lezers met verhalen uit de praktijk die elkaar ronduit tegenspreken. Dat is helemaal niet erg. Sterzoeker belicht de zaak graag van verschillende kanten en laat de lezer graag aan het woord.
Hieronder volgt dan ook een blog, over Wicca en de PFI, van de Kritische Magier, een trouwe bezoeker en inmiddels gastschrijver van Sterzoeker. Van de PFI zelf hebben wij helaas nog geen reactie mogen vernemen op de eerdere blog over Wicca. Gaarne zou sterzoeker vernemen hoe volgens de PFI nu de vork werkelijk aan de steel zit. Uit de hoek van het PFI blijft het echter tot nu toe opvallend stil.....


Laten we even twee dingen uit elkaar houden: de PFI en Silver Circle. Aan het hoofd van de PFI staat Lesley alias Morgana, aan het hoofd van Silver Circle staat Dennis Sythove alias Merlin.
Dennis en Lesley zijn dat al jaren een koppel en delen een fraaie behuizing in Zeist, maar toch zijn PFI en Silver Circle twee verschillende deuren naar dezelfde winkel.

De PFI meent belangen van paganistische stromingen te behartigen. Helemaal zeker is dat niet omdat het contact met de achterban minimaal is. Dat wil zeggen: voor de buitenwacht niet zichtbaar. Concreet wordt er helemaal niks behartigd, als paganist is men aan de heidenen overgeleverd. In onzichtbare inkt staat het motto “U ZIET MAAR”in het banier van de PFI geschreven.

Om van deze exclusieve onzichtbare “vereniging” “lid” te mogen zijn moet men wel contributie betalen anders ligt men er uit en mag men geen gebruik maken van de bijzondere voorrechten die PFI “leden” genieten. Zoals bijvoorbeeld het ontvangen van een blad uit Engeland met – u raadt het al – Engelse nieuwtjes over buitenlandse paganisten. Boeiend.

Silver Circle is van oorsprong een coven en wel een Gardnerian coven. Gardnerians zijn de streng gereformeerden in Wiccaland. Dat trekt altijd nog wel wat romantische zielen, maar het houdt niet over. Tradities zijn leuk maar in Zeist moet de schoorsteen ook roken. Daarom doet men concessies aan de dierbare traditie.

Met de mond wil voorganger Dennis/Merlin de traditie nog wel belijden, met de daad is het anders gesteld. Silver Circle geeft een blaadje uit dat Wiccan Rede heet. Dit blad wordt hoofdzakelijk volgeschreven door ene Jana. Voorheen vulde Lesley/Morgana nog de bladzijden maar ja, drukdrukdruk dus geen tijd meer. Dit oubollige geschrift, dat helaas met enige regelmaat verschijnt, bevat ook een aantal advertenties. Een regelmatige adverteerder is de Temple of Starlight van Ina Custers, u weet wel, die “magische school” waar je vooral heel veel euro’s tevoorschijn moet toveren om kennis te mogen nemen van dingen die iedereen al weet. Ook zo boeiend.

Het hing allang in de lucht en Lesley/Morgana werd her en der geciteerd: Silver Circle, PFI en Temple of Starlight zouden samen “leuke dingen” gaan doen. Nu kunnen we met z’n allen niet raden wat de Temple of Starlight met paganisme te maken heeft. Wie het weet mag het zeggen. Toch duikt Custers de laatste tijd met grote regelmaat op bij het forum van Silver Circle (sorry, alleen “leden” hebben daar toegang, spaar u de moeite) om aldaar haar ronkende nonsens te verkopen voor veel geld. Na lezing van de omvangrijke wervingsbrief weet men vooral dat Custers veel financiele baat heeft gehad van haar “werk”. Waarvan acte. Nou, er zijn vast nog wel simpele zielen te vinden die zich in de boot laten nemen.

En ... er is nog een ander nieuwtje. Ten huize van het PFI/Silver Circle koppel wordt een meet and greet gehouden. O jubel, we mogen nu persoonlijk kennis maken met Lesley, Dennis en Ina Custers. Welke deur men moet nemen om bij de winkel in Zeist binnen te komen voor Miet en Griet is een interessante vraag. Dat Lesley/Morgana het ruim neemt met de opvattingen over de definitie van paganisme,is bekend. Die heeft nog wel een plekje over voor de Temple of Starlight. Ach, definities,wie houdt zich daar nou mee bezig, toch?

Maar Silver Circle dan? Deze hard core Wiccans hebben toch helemaal niks met een Temple of Starlight, zou men denken. Het is nou juist Dennis/Melin die altijd zo hamert op de zuiverheid van de traditie en die andere wiccastromingen smalend afdoet als hobbyisten met een bezem. Het zijn nou juist de Gardnerians die zichzelf de elite wanen. En was het niet Ina Custers die wicca de, ik citeer, “kleuterschool van de magie” noemde?

Ja, totdat de kas leeg is. Als het om geld gaat is iedereen je vriend, dus ook Custers. Dat recept van haar is toch wel het proeven waard: magie die euro’s in het laatje brengt. En zo roeren Miet en Griet gezamenlijk in de ketel waar de vermenging van de “tradities” op een hoog vuur staat te pruttelen. De uitkomst moet goud zijn, dat heeft Custers beloofd.

Iedereen met kritische vragen kan natuurlijk in september terecht bij dit illustere gezelschap te Zeist. Laat de gelegenheid vooral niet voorbij gaan want de traditie holt achteruit, net als de PFI. Bel voor de laatste ronde!

Ik amuseer mij kostelijk over het feit dat oplichterij toch altijd weer een nieuw gezicht heeft. Bovenstaande illustratie voeg ik graag bij.

De Kritische Magier

dinsdag 24 augustus 2010

De kabbala en de Vrijmetselarij

In de boekenkast van Sterzoeker zitten veel vreemde zaken. Je zou dit oprecht een rariteitenkabinet kunnen noemen. Hier onder weer een blog met een voorbeeld van iets wat toch wel bijzonder is van de Vrijmetselarij. Het betreft een oud mapje met wat bladzijdes uit een boek, met nietjes bijeengehouden. De stukjes tekst handelen over de 4e tot en met de 31e graad.

Tussen de bundeltjes met bladzijden zitten twee kleinere bundeltjes met handgeschreven aantekeningen, bijeengehouden met nietjes, welke ook betrekking hebben op de verschillende graden.

Op het aantekenblaadje gemaakt met de zwarte inkt staat boven aan iets wat moeilijk te ontcijferen is. Het woord "Cherubien" is duidelijk te lezen.
Daaronder lezen we:

De wet van Mozes
De staf, van Aron
Mozes met 12 edelen met de 12 stammen Israel 'Toonbroden'.


afbeelding van de twee bundeltjes met handgeschreven aantekeningen.
Verder kunnen we de woorden Salomon, tabernakel en tent lezen.

Op de volgende pagina van dit bundelt staat :
het heilige der heiligen
1. het licht getoont
2......werktuigen geleid door de ster
3. de Godd....niet verloren gaat door het stoffelijke. Het venster van z'n geestelijke gevoelens.
4. testament als fase van inkeer van geestelijk verdieping
Drempel- grens waar men wel en niet mag komen.

Zo gaat het nog drie bladzijden door. Het is duidelijk dat het om de symboliek van de Tempel van Salomo handelt.

Het tweede handgeschreven bundeltje gaat over de 4e graad. We lezen o.a.;
De meesters zitten te wacht op H.A. ze kunnen hem niet vinden. de M:. is vermoord. Allen zijn in verwarring. Dan gaan den Geh:. M:. het werk voortzetten.

Deze verhandeling wordt verder uiteengezet in nog een drietal handgeschreven blaadjes die hier aan vast geniet zitten.

Behalve de twee kleine bundeltjes met aantekeningen zit er tussen het spultje ook nog een stapeltje dubbelgevouwen A4tjes, deze vormen een boekwerkje op zichzelf. In dit boekwerkje zijn met een zwarte potlood aantekeningen en tekeningen gemaakt. Het geheel handelt over de 31ste graad.

Het boekje is rijkelijk geïllustreerd met afbeeldingen van de Kabbala. Het zijn geen gewone Kabbala tekeningen, maar afbeeldingen van waar op de boom we de verschillende garden van de Schotse Ritus kunnen vinden. de tekst in het boekje geeft hier nadere uitleg over. In totaal telt het boekje 5 afbeeldingen van de boom.

Op de een na laatste bladzijde staat een correspondentie tabel en op de laatste pagina een handgeschreven verhandeling over de 13e graad in haar betekenis in relatie tot de Kabbala.

Alle teksten van de bundels met boekpagina's en de bundeltjes met aantekeningen leggen allemaal verbanden met de Kabbala van de 4e tot met de 31 graad van de Vrijmetselarij. Dit alles is zeer interessante materie om te lezen, niet alleen omdat het over de vrijmetselarij gaat, maar ook omdat het laat zien dat diegene die ooit de hogere graden van de Vrijmetselarij hebben geschreven zich lieten inspireren door de kabbala en uit de kabbala ontleende men de uitleg van de symbolieken binnen deze graden.

Dit laat zien welk een belangrijke rol de Kabbala binnen mystieke stromingen gespeeld heeft en uiteraard nog steeds speelt. De Kabbala is heden ten dage nog steeds een bron van inspiratie voor magiërs en mystici en biedt een (wereld)model waarin vele mystieke ordes en geheime genootschappen, zoals de vrijmetselarij, hun leer kunnen kaderen!

Nu nog zien te achterhalen uit welk boek de bundels pagina's komen, want de rest van het boek willen we ook wel lezen!

zondag 1 augustus 2010

Pakketje A.M.O.R.C.

Sterzoeker: "...Mag deze ook voor wat goedkoper, bijvoorbeeld 50 euro?".
Winkelmevrouw: "Nee, het pakketje Amorc kost 75 euro, want het is zeldzaam en u zult het niet zo gauw vinden.

Sterzoeker: "Dat zal best, maar ik zou graag deze voor 50 euro willen kopen, aangezien ik behalve dit pakketje ook nog een stapel boeken heb, voor ongeveer 100 euro, die ik wel redelijk van prijs vind. daarom zou ik u willen vragen om tot een leuke prijs te komen en wil ik vragen of er iets van af kan. Deze van A.M.O.R.C. zou ik graag voor 50 euro willen kopen. Kan u daarmee akkoord gaan?"
Winkel mevrouw: "Nee, Amorc gaat voor niet minder dan 75 euro de deur uit, want daar kom je normaal niet aan. Wil je normaal zo'n pakketje Amorc bezitten, dan moet je lid worden en dan krijg je ze toegestuurd, maar dat is allemaal geheim en daarom vindt je dit niet in de winkel, want als iemand weg gaat bij Amorc, dan moet het teruggestuurd worden, daarom is dit pakketje Amorc zeldzaam, en dus 75 euro waard, en niet minder.
Sterzoeker: "mag ik kijken wat er allemaal is zit. Ik wil wel weten of het allemaal verschillende boekjes zijn".
Winkelmevrouw:"Liever niet, maar ik kan u garanderen dat het allemaal verschillende boekjes zijn en er zitten rituelen bij".
Sterzoeker: "Kijk nu wordt het interessant, doet u mij dan toch maar het pakketje A.M.O.R.C er bij".

Zo ongeveer ging het gesprek van Sterzoeker, van afgelopen zaterdag, want 75 euro geeft je niet zomaar uit aan een stapel boekjes waarvan je alleen de bovenste en de onderste kan zien, omdat ze verpakt zijn in een cellovaantje.

De winkelmevrouw heeft natuurlijk wel gelijk, normaal gesproken vindt je geen monografieën in een tweedehands boekenwinkel, maar soms gebeurd het dan toch. Bovendien is het ook nog een feit, dat als je dit pakketje monografieën wilt verkrijgen via een lidmaatschap, dan ben je veel meer poen kwijt, dan die 75 euro. Een jaarlidmaatschap van A.M.O.R.C. kost 240,00 euro. Dus Sterzoeker heeft toch maar 75 euro uitgeven aan dit pakketje A.M.O.R.C., met monografieën van de derdegraad. Bij zo'n koop is het altijd afwachten wat er daadwerkelijk allemaal in zit.

Dan volgt er natuurlijk, na de koop, de grote verassing van het uitpakken van een pakketje geheimen dat ook nog eens verzegeld is. De winkelmevrouw heeft haar belofte waargemaakt. Bij het openen zitten in het pakketje de beloofde 31 boekjes, waarvan er 3 inwijdingsrituelen zijn. Het zijn wel te verstaan A.M.O.R.C.-monografieën. De boekjes zijn geen van allen gedateerd, maar ergens op een brief, welke tussen de boekjes zit, staat een datum uit 1972. We gaan er aldus vanuit dat de boekjes uit 1972 gedateerd kunnen worden.

Deze monografieën zijn de schriftelijke correspondentielessen welke de A.M.O.R.C- leden thuis moeten bestuderen. Deze leringen, die A.M.O.R.C aan haar leden ter beschikking stelt, worden de leden maandelijks toegezonden. De onderwerpen die in deze monografieën behandeld worden, hebben zowel betrekking op de natuurwetenschappen als op de wetten die de metafysische wereld regeren. Ze bevatten ook talrijke oefeningen die bedoeld zijn om de ontwikkeling van de psychische vermogens van de mens te bevorderen.

Behalve deze schriftelijke lessen kent A.M.O.R.C. ook inwijdingen. Het inwijdingssysteem van van de A.M.O.R.C. bestaat uit verschillende opeenvolgende graden. Elke graad wordt voorafgegaan door een inwijdingsceremonie. Na elke inwijdingsceremonie volgt een reeks monografieën met een opklimmende moeilijkheidsgraad. De lessen die ze bevatten, zijn in zekere zin traditioneel, zeg maar gerust gedateerd, maar volgens A.M.O.R.C, door de grote actuele waarde ervan - die niet afhankelijk is van cultuur, technologische ontwikkelingen of levensomstandigheden - zijn ze heden ten dage nog steeds universeel toepasbaar. Sterzoeker is een andere mening toegedaan, ook daarover in een latere blog meer.

De monografieën bevatten veel ouderwets aandoende oefeningen en experimenten die tot doel hebben, iedere behandelde wetmatigheid te bewijzen en elke theorie te toetsen. De lessen zijn daardoor volgens A.M.O.R.C van groot praktisch nut. Sterzoeker zal in een latere blog een aantal van deze A.M.O.R.C oefeningen aan u prijsgeven

Aan het eind van iedere graad worden vragen gesteld waarmee het lid voor zichzelf het nuttige effect van de lessen kan vaststellen en kan nagaan in hoeverre men de stof heeft begrepen. Volgens A.M.O.R.C wordt hierdoor steeds de mogelijkheid geboden meer inzicht in de eigen innerlijke groei en spirituele ontwikkeling te krijgen. Om U een indruk te geven van hetgeen in de monografieën van de eerste drie graden wordt behandeld, volgt hier een beknopte samenvatting:

Eerste graad: de wetten van de materie - wetenschap en mystiek; de leer der trillingen; atomen en moleculen; de classificatie van de elementen; polariteit; elektriciteit en magnetisme enz.
Tweede graad: de wetten van het bewustzijn - Kosmisch Bewustzijn; het subjectieve bewustzijn; het objectieve bewustzijn; zintuiglijke illusies; het geheugen; deductie, inductie en syllogisme; de wil; gewoonte en suggestie enz.
Derde graad: de wetten van het leven - het doel van het leven; de levenskracht; de zonne-energie; het leven op celniveau; de levensadem; de levensfasen; het inwijdende aspect van de dood enz.

Alle onderwerpen worden in de monografieën op heldere en begrijpelijke wijze behandeld. Waar dat nodig is, zijn illustraties toegevoegd, terwijl de opgegeven oefeningen een en ander nog verduidelijken. De leden van A.M.O.R.C krijgen op deze wijze de mystieke leringen en beginselen aangereikt waarvan volgens A.M.O.R.C de toepassing kan bijdragen aan de bevordering van het levensgeluk van henzelf en daardoor ook aan dat van anderen. Voor de leden maakt het abonnement deel uit van het lidmaatschap. Een A.M.O.R.C.lid krijgt iedere maand een monografie, ter bestudering toegezonden.

De maandelijkse monografieën worden niet aan A.M.O.R.C. leden verkocht maar aan iedere Rozekruiser uitgeleend, Dit wordt gezien als een bijzonder voorrecht van het lidmaatschap. Bij beëindiging van het lidmaatschap dienen de monografieën dan ook te worden geretourneerd. Vandaar at de winkelmevrouw, die Sterzoeker de monografieën heeft verkocht gelijk had.Normaliter zul je geen A.M.O.R.C. monografieën aantreffen in een boekhandel.

In deze Sterzoeker-vondst; Een het pakketje met 31 A.M.O.R.C. monografieën, zitten ook nog een aantal losse blaadjes en brieven, verspreid over verschillende boekjes. Dit zijn standaard correspondentie brieven, die aan het lid worden gezonden, als hij of zij bij een bepaalde boekje is aangeland. Behalve deze brieven zitten er een aantal evaluatieformulieren tussen de boekjes. Het lid vult hier op in wat hij in een bepaalde les heeft geleerd en stuurt dit terug naar de loge. Ook zit er een Inwijdingsrapport tussen de boekje. (Zie de afbeelding hierboven). Hierop dient het lid zijn of haar inwijdingservaring te rapporteren.

Tussen de 31 monografieën zitten een drietal boekjes met als titel: Rozekruizers Inwijding. het betreft hier de volledige tekst van de inwijding in de derde graad. Deze tekst zal later op Sterzoeker verschijnen, zodat u ook deelgenoot wordt in de geheimen van A.M.O.R.C.

In een van de drie rituele-derde -graadsboekjes. Zit een klein handgeschreven briefje. Waarschijnlijk van het lid waar deze boekjes aan toebehoord hebben. De tekst is persoonlijk en het lijkt op een magische opdracht of een afspraak die deze persoon met zichzelf maakt. De tekst zegt iets over de motivatie van haar A.M.O.R.C.-lidmaatschap: De handgeschreven tekst gaat als volgt:

Ik zal er altijd naar sterven de goedkeuring weg te dragen van alle goede zielen op aarde en God in stilte en vrede te dienen, niet in vreze voor de toekomst die reeds bepaald is, maar denkend aan een toekomst die nog niet bepaald is, en waarin mijn hogere ontwikkeling zal plaatsvinden.
"Zo moge het zijn"

Het briefje is ondertekend met de naam van het lid.

Door dit persoonlijke briefje en de overige toegevoegde stukken is het pakketje-A.M.O.R.C. de moeite van het kopen en het bestuderen waar. Het geeft een kijkje in de besloten wereld van de geheimen en rituelen van A.M.O.R.C.

Daarover doet Sterzoeker op een later moment nog een blogje open:-)!

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails