dinsdag 18 mei 2010

Magisch Informatie Loket

Beste Sterzoeker-bezoeker,

In de afgelopen maanden zijn er bij Sterzoeker erg veel vragen binnengekomen over allerlei zaken die de magie in zijn vele vormen betreft.

Er bestaan talloze covens en magische groeperingen van verschillende signatuur, er is een hele reeks magische scholen en ordes, het aanbod van esoterische trainingen is enorm. Maar waar kan men terecht voor betrouwbare informatie over al deze gebieden?

Sterzoeker heeft zich steeds kritisch opgesteld en de aanbieders van de vele cursussen en trainingen scherp onder de loep genomen. Sterzoeker is tot het uiterste gegaan om informatie te vergaren over inhoud, vormen en – niet te vergeten – prijzen van alles wat op magisch en esoterisch gebied wordt aangeboden. Soms kwam het team van Sterzoeker tot ontstellende ontdekkingen want de lat werd hoog gelegd als het om betrouwbaarheid ging.

Veel mensen zoeken moeizaam hun weg in het moeras dat magie heet. Daarom reikt Sterzoeker de helpende hand door hierbij het Magisch Informatie Loket te openen als vast onderdeel van de blogs.

Ieder kan hier vragen stellen over trainingen, cursussen, scholen kortom alles wat magie en esoterie betreft.

Wil een vraagsteller liever anoniem blijven dat kan men natuurlijk gewoon naar Sterzoeker mailen. Maar het is ook erg nuttig om vraag en antwoord te delen met andere zoekers. Zet men de vraag op de blog dan volgt het antwoord ook op de blog.

Sterzoeker reikt de helpende hand zodat de zoekers geen dolers worden. Het Sterzoekerteam beschikt over brede deskundigheid. Met interesse zien wij de vragen tegemoet.

Het team van Sterzoeker

13 opmerkingen:

  1. aangezien niemand nog niets gepost heeft, zal ik de eerste maar zijn..

    lieve teamleden,

    ik was laatst bij een PFI MEETING (Pagan Federation International) dit was mijn tweede keer. Ik vroeg me af waarom hun altijd dezelfde mensen uitnodigen om een workshop te geven? Er zijn toch wel meer mensen die kennis willen doorgeven over verschillende stromen. Vooral nu in de moderne tijd er niet zoveel behoefte is om in een coven te gaan. Aangezien deze steeds meer lijken gerund te worden door een soort sekteleider * zie eerdere blog in september 2009 aangaande Ina custers.*

    Geen wonder dat het Kerkje van de PFI leeg loopt. Wat doet deze federatie dan wel voor hun leden? Wat ik kan zien heel weinig, daarom ben ik geen lid. Zonde van mijn geld..


    ik heb veel vragen dus jullie zullen meer van me horen...

    liefs haartoffee

    ps ik hoorde trouwens dat Ina Custers een bijnaam had Boldi . hoe komt ze hier aan? teveel groot taalgebruik of dik doenerij?
    * bold dik lettertypen in windows word*

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste Haartoffee,

    Niet iedereen wil zijn/haar vraag in het openbaar stellen zoals jij dat doet. Sterzoeker komt daar later nog op terug.

    Er is een kort en een lang antwoord op jouw vraag.
    Het korte antwoord luidt: de PFI wordt "aangedreven" door twee bejaarde dames die niet in de gaten hebben dat de tijden veranderd zijn.
    De ene noemt zich Morgana, de andere Bara.

    Morgana richt zich op de internationale contacten, Bara organiseert de bijeenkomsten in Lunteren. Beide hebben weinig aandacht voor nieuwe ontwikkelingen in dit land. Nu wil ik in het midden laten of dit door vermoeidheid of teleurstelling komt. Een ding is duidelijk: er wordt niet veel werk gemaakt van de jaarlijkse bijeenkomsten in Lunteren.

    Het is lekker makkelijk om altijd weer dezelfde luitjes een lezing of demonstratie te laten geven, er is altijd weer dezelfde jengelmuziek in de avond als toch de voetjes van de vloer zouden moeten komen, voor het eten laat men altijd de plaatselijke Chinees opdraven enz. Kortom, een vreugdeloze toestand. Ons kent ons en een nieuwe aanmelding voor een lezing komt er gewoon niet tussen. Dat beslist Bara, die trouw elk jaar met een zuur gezicht de (teruglopende) entreegelden bij de ingang kasseert.

    Voor een nieuw geluid is men doof en dat het ledental sterk terugloopt schijnt men niet te zien. Dit zijn de ouderdomskwalen van een organisatie die zichzelf overleefd heeft. Jammer, maar zo gaat het vaak. Exit PFI.

    Het zou nog een leuke afsluiting zijn wanneer volgend jaar de PFI officieel ten grave gedragen wordt. Misschien komen er dan meer mensen naar Lunteren, al was het voor de laatste keer.

    Dit was het korte antwoord. Het lange antwoord zal van mijn collega-Sterzoeker komen. Even geduld dus.

    Blijf lezen, blijf schrijven, Haartoffee.

    Ypsus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Peter Slothuis23 mei, 2010 11:33

    Beste Haartoffee,

    De PFI is wel een vereniging (met leden) maar met een juridisch voorbehoud. De PFI is namelijk lang niet zo democratisch als je van een vereniging mag verwachten. Er zijn geen jaarlijkse ledenvergaderingen, er is geen democratisch gekozen bestuur met een schema van aftreding, er wordt geen rekening en verantwoording afgelegd over de kas. Ooit heeft men dit statutair zo geregeld om te voorkomen dat extreem rechtse paganisten de PFI zouden overnemen of domineren.

    De keerzijde van deze bijzondere voorziening is dat het tweekoppige bestuur van de PFI weinig voeling heeft met haar eigen achterban. Men kent wat mensen en die zie je dan ook ieder jaar terug op het programma van de jaarlijkse meeting in Lunteren.
    Internationaal doet men nog wat aan het oprichten van nieuwe PFI vestigingen. Vooral in voormalige Oostbloklanden is paganisme hip en gewild.

    De PFI in Nederland heeft een tweekoppig bestuur dat sinds de oprichting midden negentiger jaren op het bestuursstoeltje zit. Wicca was toen sterk in opkomst en dat was de kurk waarop de PFI dan ook dreef.

    Tegenwoordig kennen we een aantal nieuwe stromingen op spiritueel gebied. Ook Wicca evolueert en heeft inmiddels heel wat nieuwe aftakkingen. Of al dat nieuws echt tot het paganisme gerekend moet worden zou een mooi punt van discussie kunnen zijn en nieuwe gezichtspunten kunnen opleveren maar .... er is geen discussie. Het oude bestuur houdt namelijk geen ledenvergaderingen. Hoe wil je dan weten wat er in je vereniging gebeurt en waar de nieuwe mogelijkheden liggen?

    Dat het oude bestuur van de PFI te goeder trouw is wil ik aannemen. Dat men echter naast goed vertrouwen ook een kritisch oog moet hebben wordt duidelijk als we zien dat de Temple of Starlight sinds een aantal jaren tot de prominente deelnemers in de PFI wordt gerekend.
    Iedereen kon vaststellen dat het oude bestuur zich voor het karretje van de TOS liet spannen, maar de zieltogende PFI dacht dat dat wel goed zou zijn voor nieuwe toestroom van leden. Dat was een misvatting. De band met de TOS heeft de PFI juist veel leden gekost omdat iedereen inmiddels wel weet wat voor vlees men met de TOS in de kuip heeft. Daar wil je dus niet mee vereenzelvigd worden als paganist.
    Het oude bestuur heeft dit niet in de gaten gehad.

    Je hebt volkomen gelijk als je stelt dat de behoefte om in covens te gaan afgenomen is. Niet dat er minder Wiccans zijn, maar de covens zijn niet meer zo populair. Op dat punt zou het bestuur van de PFI toch in een behoefte kunnen voorzien. Ieder jaar dezelfde lezingen trekt niet aan, maar eens per jaar een groot overleg, uitwisseling, kennismaking e.d. kan verrassende dingen opleveren.

    Haartoffee, hier ligt een taak voor je. Het is de hoogste tijd voor een nieuw geluid in de oude PFI en een nieuwe koers. Ik reken er op dat het oude bestuur van de PFI oren heeft naar jouw inbreng want de PFI zwijgend laten leegbloeden zou een verlies zijn.

    Dan had je nog een vraag over de bijnaam Bold of Boldi. Tja, eigenlijk lijkt me dat iets cosmetisch en daar ben ik niet zo in thuis. Zou het iets te maken kunnen hebben met zwarte hairextensions die de kalende kruin moeten bedekken? Hm, dik lettertype zou ook van toepassing kunnen zijn op een opgeblazen persoonlijkheid.

    Ik hoop je nog vaak op Sterzoeker terug te zien met vragen.

    Vriendelijke groeten,

    Peter Slothuis

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bedankt beiden voor julie reactie.

    Ik kreeg alleen een vreselijke trek in een Surinaamse Bara Toen ik de reactie´s aan het lezen was. Hoe dat komt.. geen idee. hihi

    Het is zeker jammer dat de PFI zo gesloten is.

    @ypsus
    Dus de vragen die binnenkomen anoniem worden ook behandeld? Als deze interessant/informatief zijn krijgen we de antwoorden ook op het blog tezien?

    @peter slothuis zei eerder..
    Tegenwoordig kennen we een aantal nieuwe stromingen op spiritueel gebied. Ook Wicca evolueert en heeft inmiddels heel wat nieuwe aftakkingen. Of al dat nieuws echt tot het paganisme gerekend moet worden

    VOLGENS PFI EIGEN WEBSITE ZEGGEN ZIJ DIT OVER PAGINISME
    Er bestaat een grote verscheidenheid binnen het Paganisme, die de geestelijke ervaring weerspiegelt van ieder uniek mens. Sommigen volgen meerdere Godinnen en Goden, met namen die bekend zijn uit de Europese folklore en mythologie. Anderen richten zich op de Levenskracht, zonder mannelijk of vrouwelijk aanzicht, en weer anderen zijn gewijd aan De Godin en De God. We respecteren deze diversiteit, want we geloven dat iedereen zijn eigen band met het goddelijke moet vinden, in overeenstemming met de stille stem van hun eigen diepste innerlijk. Daarom respecteren we ook alle serieuze religies.

    DUS NAAR HAARTOFFEE´S INZIEN VALT HIER OOK HET VOLGENDE ONDER:
    Boedhisme, Shintoïsme, Sjamanisme, Hindoeïsme, Taoïsme, Wicca Duïdisme kabbalisten e.d.

    Genoeg mogelijkheden voor een variatie aan workshops.

    Misschien moet ik de link van dit blog maar is rond e-mailen....hmm dat ga ik doen...

    Jullie hebben mijn nieuwsgierigheid geprikkeld. dank hier voor..

    Haartoffee

    ps.Twee vliegen in één klap dus Met die bijnaam. hihihihihi

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Joost Bromet23 mei, 2010 17:27

    Beste sterzoeker,

    Hierbij kom ik door de oproep op deze blog tot het stellen van mijn vraagje. Nu ben ik al een hele tijd oprecht geïnteresseerd in een aantal zaken die onder de kop magies amen te vaten zouden zijn. Ik heb rond gekeken in het wicca wereld en over al gezocht maar niet gevonden. Nu vraagt u zich waarschijnlijk af, waar ik naar op zoek ben. Nou dat kan ik u in mijn eenvoudige bewoording gemakkelijk vertellen. Ik ben op zoek naar de mens. Kan U me vertellen waar deze is gebleven? Met de mens bedoel ik mijn medemens die ook geïnteresseerd is in de dingen die ook mijn interesse hebben.

    Maar overal waar ik kwam of zocht trof ik eerst een kassa of een drempel aan, die eerst overwonnen moet worden om dan te constateren dat daar achter nog steeds niet de mens zat waar ik naar op zoek ben. Ik kom namelijk niet alleen iets halen maar ook terdege iets brengen.

    Ik zoek dus gewoon de gezellige en lieve mens, die samen met mij gedachten wil delen over magie, bewustzijn, boeken, rituelen, oude culturen en noem maar op. Maar waar is deze mens? Ik kan hem of haar niet vinden? Dit schijnt tegenwoordig een niet meer zo gestelde vraag te zijn, want zoals ik al zei wordt er alleen nog maar gedeeld als er eerst vet voor betaald wordt.

    Googled u maar eens voor de aardigheid rond op het internet en dan is zo te zien dat er genoeg luitjes zijn die net ik iets te vertellen hebben over allerlei zaken die men zou kunnen scharen onder het hoofdstuk magie, of wellicht onder new age, maar zie eens nader; niemand vraagt om het te willen komen delen. Nee het wordt duur verkocht . Cursusje aura lezen, 250 euro. Opleiding tot Magiër 285 euro voor 5 lessen. Hermetica 20 lessen 1.950 euro.

    Overal waar ik ga staat eerst die verdoemde klote kassa en dan heel ver weg daar ergens ver achter komt pas de mens. Nu ben ik zelf iemand die al heel veel heeft gestudeerd en dus heel veel heeft om uit te delen en ik doe dat met graagte, maar geloof het of niet, niemand zit daar vandaag de dag nog op te wachten. Niemand achter die kassa vraagt of ik iets kom brengen en ik geeft het zomaar met liefde. Ik hoef daar geen poen voor terug, slecht de gedachten overdenkingen of aanvullingen van mijn mede mens zie graag terug . Omdat men dat niet meer gewend is vraagt men mij niets. Men is zo gewend om te moeten betalen, dat men niet meer instaat is tot waarlijk ontvangen.

    Ik hoop dus dat er ergens mensen zijn die geïnteresseerd zijn om kennis met elkaar te delen, zonder dat een iemand hier heel erg rijk van hoeft te worden, maar waar zijn ze is mijn vraag?

    Ergens las ik van de week over dat er twee soorten ordes zijn. Een stroom van orde zegt opzoek te zijn naar het licht en andere zegt op zoek te zijn naar liefde. Nu hoor je de mensen uit de new age

    beweging en de geheime genootschappen meestal over licht praten. Zou het bevatten van het licht gelijk staan met geld innen? en wat voorverband bestaat er dan tussen licht en geld en liefde vroeg ik me af. Ordes die het licht zoeken worden ook wel luciferiaanse ordes genoemd en lucifer is de Morgenster en dat is dan weer Venus, welke weer de godin van de liefde is. Zou men middels deze kennis kunnen stellen dat men aardig de weg naar het licht kwijt is en men daardoor niet meer in staat is tot belangeloos en liefdevol delen van kennis?

    Dus sterzoeker waar vinden we nog de gewoon gezellige mens, die onder het genot van een lekker hapje en drankje (kopje thee mag ook) gewoon gezellig samen serieus aan de studie willen? U mag het zeggen!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Anita Witkamp24 mei, 2010 00:04

    Beste Joost,

    Een gezellig mens in de magie, dat is prettig kennismaken.

    Ik kan je van harte aanbevelen om eens een heksencafe te bezoeken. Een echt gezellig heksencafe dan want het verschilt nogal hier en daar. Er zijn heksencafe's die altijd een bepaald thema hebben of een lezinkje geven. Maar een echt gezellig en informeel heksencafe vind je in Rotterdam.

    Rotterdam heeft het meest actieve heksencafe van Nederland. Daar komt een heel gemengd gezelschap van heksen en magiers maar het is altijd informeel. Je kunt je daar fantastisch orienteren op wat er zoal te shoppen valt in de mystiek. Google maar even en je vindt het contactadres. Daar krijg je nadere informatie over waar en wanneer.

    Hier zul je zeker vinden wat je zoekt. Succes en hoop je daar te ontmoeten.
    O ja, de drankjes zijn daar heel gemiddeld geprijsd en je kunt er ook lekker eten.

    Tot ziens!

    Anita Witkamp

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hallo Sterzoekertjes,

    Ik heb eens even een vraagje. Jullie schrijven behoorlijk wat over die Ina Custers.
    Nou spaar ik al jaren foto's idiote types en die Custers hoort daar ook bij.
    Het valt me op dat ze nogal een bolle kop heeft gekregen maar ze rimpelt niet terwijl ze toch al behoorlijk op leeftijd is. Weten jullie of ze die kop opvult met Botox ofzo? Gewoon een weetje, hoor.

    Ik zag ook op Twitter dat ze naar een sportschool gaat want "al die deadlines zijn zo slecht voor mijn figuur" schrijft ze dan.
    Nou kom ik haar ook wel eens tegen dus ik vroeg me af: welk figuur dan? Weten jullie waar ze het over heeft?
    Ik bedoel er niks mee, gewoon een vraagje voor het Magisch Loket.

    Groetjes,

    Alex

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Beste Alex,

    Met een frons heb ik je vraag gelezen. We moeten deze mevrouw betreuren.
    Beoordeel iemand niet meteen op gebruik van botox, haarstukken, corset, contactlenzen en/of andere hulpmiddelen (waarvan ik niets wil weten). Bekijk liever waarom al die kunstmatige ondersteuning noodzakelijk is. Gebrek aan inhoud, intellectueel gehalte, opleiding, vaardigheden en humor kun je immers niet verhullen met anti-rimpelcreme. Een beroerd karakter wordt niet mooier met een haarstuk. Hebzucht kan niet ingetoomd worden met een corset.

    Dit alles voegt niets toe aan jouw rariteitenkast met foto's, dat weet ik wel. Maar heb een beetje compassie met zielige mensen, ja?
    En blijf een heer.

    Groet,

    Ypsus

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve luitjes,

    Jullie zien dit geheel verkeerd. Vroeger liet de tovenaar ook al ondersteunen door hulpmiddelen, voor als allemaal niet meer ging: Bijvoorbeeld:
    - een brilletje
    - een wandelstok,
    - soms een glazen oog
    -of een houten been.

    De moderne tovenaar gaat met zijn tijd mee. En deze draagt dan ook moderne hulpstukken uit deze tijd. Bijvoorbeeld:
    -Zwarte lange haar extensions, om het haar meer voller te doen lijken, of om kaalheid te verbergen.
    -Blauwe oogcontactlenzen,om beter te zien, maar voor al om een meer magische uitkijk te hebben.
    -Een korset, om een beter figuurtje te hebben.
    -Bijzondere kleding en sieraden om zich te onderscheiden van de doorsnee grijze muis.

    Dit is allemaal ter ondersteuning, niet voor het verhelpen van de lichamelijk ongemakken, zoals dit vroeger het geval was met de hulpmiddelen van de Tovenaar.

    Voor de moderne tovenaar zijn het hulpmiddelen ter ondersteuning van het uiterlijk, zodat iedereen weet dat we te doen hebben met een bijzonder begaafde tovenaar.

    In de oude tijden deed het uiterlijk van de toevernaar er niet toe. Toen ging het om het innerlijk. In deze moderne tijden, doet het innerlijk er niet meer toe, want nu gaat het om het uiterlijk!

    Waar vroeger toverkracht of geestkracht er voorzorgde dat de tovenaar in het gezicht niet aan leeftijd en tijd onderhevig was, daar is nu voor in de plaats de botox.

    Tijden veranderen en de tovenaar dus ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geacht Ratje,

    Kijk, zo leer ik toch weer bij. De begaafdheid zit dus aan de buitenkant en kan niet zonder hulpmiddelen, dat lees ik in je reactie. Daar was ik echt niet op gekomen. Dank voor je correctie.

    Groet,

    Ypsus

    BeantwoordenVerwijderen
  11. zoekende heks16 juli, 2010 01:31

    Beste Sterzoeker,

    Ik heb je blog over Wicca gelezen. Al tijden ben ik op zoek naar een goeie en betrouwbare coven. Hoe kan ik die nou toch vinden? Wat er op Sterzoeker geschreven wordt over Wicca is eigenlijk niks nieuws want over dit soort gedoe en misstanden in covens heb ik al veel gehoord. Dat klop dus wel.
    Toch blijf ik hopen op een goeie coven. Hoe moet ik dat nou aanpakken?

    Groetjes,

    een Zoekende Heks

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Beste Zoekende Heks,

    Je hebt al wat ervaring in het zoeken en selecteren, zo te lezen. Misschien heb je zelfs al kennis gemaakt met covenleden of covenleiders. Toch is er niets bij wat je tevreden stelt. Bovendien zijn er die bezwaren waarover je ook op Sterzoeker veel kunt lezen.

    Toch is er wel aanbod van covens maar je moet jezelf een aantal vragen stellen en die ook willen beantwoorden.

    1. Wil je reizen voor een coven en hoe ver is de afstand die je wilt afleggen?

    2. Is een strakke hierarchie van een coven iets dat je kunt accepteren?

    3. Hoe zwaar til je aan zoiets als traditie? Of mag het ook een mengvorm van verschillende tradities zijn?

    4. Accepteer je dat het gehanteerde inwijdingssysteem (ter beoordeling van een HP/HPS) onderlinge strijd in de coven veroorzaakt en/of aanwakkert?

    5. Wicca covens zijn strak in de leer waar het geheimhouding aangaat. Zul je daarin volgen of zie je meer in de communicatieve weg?

    6. Vraag je ernstig af hoe je een HP/HPS ziet: als mens of als afgezant van de goden?

    7. Hoeveel "menselijkheid" kun je accepteren in een coven? Hiermee bedoel ik dat regels niet altijd gevolgd worden, dat er onderlinge verliefdheden voorkomen, dat de erotiek een hartig woordje mee spreekt enz.

    8. Wil je jezelf in de ander zien of wil je de ander in jezelf zien, wil je alleen jezelf zien of alleen de ander zien? Wil je uitersten of wil je het leven zelf?

    Dit zijn maar een paar voorbeelden van vragen waarvoor je het antwoord heel diep in jezelf moet zoeken en heel eerlijk antwoord op moet geven. Covens zijn mensenwerk al willen covenleiders het nog wel eens voorstellen als iets anders.
    Wees daarom zeer kritisch en zeer waakzaam. Een covenleider die niet open is tegen jou verdient het om gewantrouwd te worden.

    Succes!

    Ypsus

    BeantwoordenVerwijderen
  13. hallo teamsterzoeker

    Aangezien het weer vakantietijd is en mijn Nimbus2000 met zijspan in het bezemopknap kastje zit. (telaag gevlogen over daken) Was ik op het net aan het surfen voor een leuke vakantie.


    En wat een aanbiedingen onder de noemer Spiritueele en Magische ( maakt een magisch friemelend vinger gebaar) vakantie's En over de prijzen nog maar te zwijgen. Niet aangesloten bij de ANVR ed.

    ALS je dan zou boeken en ze stoppen je in een bezemkast of een kamer te grote van een lucifer doosje kan je dan ook ergens klagen? Wat ik eigenlijk bedoel. Wie controleerd de accomodatie of je ook alles krijgt wat is beloofd. Of is dit een vrije markt?

    Als dit zo is dan moet de belastingdienst maar pols hoogte gaan nemen.

    groetjes Haartoffee

    BeantwoordenVerwijderen

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails