zaterdag 20 juni 2009

Boeken en nog eens boeken

Heeft u ook zo'n hekel aan boeken? Ik wel! Ik haat ze! Ik haat boeken, omdat ze tijdvretertjes zijn. Aan de andere kant heb ik boeken lief, omdat er altijd wel leuke boeken te vinden zijn.


Eigenlijk zijn er veel te veel leuke boeken te vinden. Er komt ook nooit een einde aan het vinden van leuke boeken. Ik ben er dan ook altijd naar op zoek. Wat ik ook haat is dat er in de boekenwinkels, waar ik kom nooit de boeken liggen die ik zoek. Als ik al vraag bij de boekenwinkel naar de boeken die ik wil bestellen, dan blijken deze boeken bij bestelling opeens veel duuder te zijn dan dat ik ze op het internet gezien heb. Van de week nog wilde ik boeken bestellen. Gelijk een stuk of acht. Dus ik naar de winkel, met mijn bestelling. Ik was al helemaal blij, nog meer tijd vretertjes voor in de kast.

De boekenzaak kon mijn moeilijke-boeken vraag gewoon bestellen...hiep..hoi.. Via het Centraal-boekenhuis. Maar toen ik de prijs zag dacht ik: 'ik hoef ze niet meer, op deze wijze', en was mijn vreugde-bui al snel over. Wat namelijk het geval is, dat als u een boek koopt, in de Nederland-boekhandel-winkel en deze komt u Amerika, dan rekent men gewoon de dollar-prijs als zijnde de euro-prijs.

Een van de boeken die ik wilde bestellen kost 18 dollar in Amerika. In Nederland, via de boekhandel, dus via het Centraal-boekenhuis is de prijs van dit boek 18 euro. Beetje vreemd, want de dollar staat op dit moment, naar ik weet, aardig wat lager dan de euro. Voor de zeven andere boeken, die ik wilde bestellen, gold precies hetzelfde of bijna hetzelfde. Een boek welke ik had gezien op Amazon.com, die natabene van 195 dolar was afgeprijst naar 145 dollar, zou mij via het Centraal-boekenhuis nu 181 euro gaan kosten. Vindt u het gek dat het slecht gaat met de Nederlandse boekenwinkels?

Eerder had een kennis van mij dit geintje bij de hand gehad, bij een boekenzaak genaamd de Wijze Kater. Zij kocht daar een boek van 195 euro. Thuisgekomen haalde ze het boek uit de verpakking en zaezag dat de originele prijs op de kaft van het boek geprint stond. Dit was 195 dollar. Boekhandel de Wijze kater had de dus ook de dollar prijs omgevormd tot de euro prijs.

Toen dit verhaal hoorde van deze prijsomvorming vond ik dit nogal vreemd en ik ben toen meteen even gaan kijken op het internet wat dit boek, waar deze kennis over sprak, elders koste. Tot haar en mijn grote schrik was dit boek op amazon ook nog eens flink afgeprijst en was het voor 135 dollar verkrijgbaar.

Dat was dus schrikken. Niet alleen wordt je op deze wijze bedonderd, doordat men van de dollar een euro maakt, maar ook nog eens bleek dat het inmiddels was afgeprijst, omdat het al een aantal jaren op de markt was. Op ander sites was het ook 135 dollar. U snap wel dat een mondige type dit niet meteen accepteren, dus de dag daarop was die kennis teruggegaan naar boekhandel de Wijze Kater om ze te melden dat ze mogelijk een vergissing hadden gemaakt met de prijs van het boek.

Zij wilde het netjes houden en voorzichtig brengen om ze kans te geven te begrijpen waarover ze spreek. Maar haar bewustmakingspoging viel helaas in verkeerde aarde. Vrijwel meteen kreeg zij een uitleg in de sfeer van aan aanvallende verdediging, door een team van twee dames die in de Wijze Kater de verkoop van boeken verzorgen.

Ze kreeg op een hoog hartige toon te horen, waarbij niet geschromd werd om haar aan te spreken als een onmondige tiener, dat dit gewoon de prijs was die men hanteerde, omdat men de boeken moest importeren, en omdat het importeren hoge kosten met zich meebracht was deze prijs zo bepaald. Nu is dit natuurlijk onzin, omdat ze helemaal niet importeren. Ja ze inporteren via het centraal boekhuis. kortom hoe die kennis van mij het ook probeerde, men wilde niet naar haar betoog luisteren. zelfs een "wat vervelend voor jou" kon er niet af.

Blijkbaar kan het dit soort handelaren geen ene moer dat ze hun klanten een poot uitdraaien. Als je ze er op wijst dan hebben ze meteen een batterij aan verweer tegen over je staan. Alsof het is ingestudeerd. Zelf schrikken ze er helemaal niet van dat er zo'n prijs verschil zit in deze handelswaar ten opzicht van de Amerikaanse markt. waarschijnlijk weet een zaak als de Wijze Kater heel goed hoe dit werkt.

Natuurlijk ben ik door de wijze les, van die kennis over, de Wijze Kater wijzer geworden en bij iedere boek welke ik nu wil kopen, kijk ik nu eerst even op het internet, naar wat het zou moeten kosten. Dat een boekenzaak een paar euro meer vraag dan een webwinkel, daar heb ik totaal geen probleem mee, maar het euro-teken omzetten in dollar-teken, wat de Wijze Kater in Utrecht doet, dat is mijn ogen een kwalijke zaak.

Ik zou tegen u willen zeggen niet meer kopen dus bij dit soort zaken, of er alleen boeken kopen die normaal geprijst zijn. Wees dus op u hoede als een net als ik een boekenmaniak bent, want voor u het weet haat u niet alleen boeken, maar vooral de handelaren! Lang leve het internet-boeken-winkel-gebeuren dus maar!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Vergelijkbare Blogs

Related Posts with Thumbnails